Ikoner til enhver lejlighed.

Ikoner

Ikoner er ikke kun et begreb der har indtaget vores teknologiske univers.

 

Ikoner – ordet stammer fra det græske ord: “eikon” og betyder noget i retning af “et billede på noget”. De gamle kristne ikoner har såvel som ikonerne på vores computere en metaforisk betydning. Meningen er med begge slags at de skal give os en umiddelbar forståelse for hvilken funktion de har, tillige med at vække bestemte følelser eller intentioner om handling i vores bevidsthed.

Antikke ikoner stammer fra den ortodokse kristenhed, men der er ikke nogen entydig forklaring på hvordan ikonmaleriet er opstået.
De ældste kan dateres så langt tilbage som til år 600 e.kr, selv om de fleste af de ikoner som handles idag er fra 1600 – 1800 tallet.
Et fællestræk for de mange forskellige typer, er at de afbillede helgener/personer aldrig kigger på beskueren, men nærmest har blikket rettet imod noget hinsidigt eller ophøjet, altså noget ikke jordisk.
Continue reading “Ikoner til enhver lejlighed.”

Antikviteter er samtidshistorie

Antikviteter har historie
Antikviteter er ikke bare “ting”..

Hvis man giver sig tid til at lytte, kan der uden vanskelighed foretages et kvantespring til en tidslomme, hvor indre billeder af en svunden tid på magisk vis bliver tydeliggjort.
Prøv at se denne herlige spillemaskine og lad samtidig i et øjebliks ro, fantasien vandre til den tid hvor den var et teknisk mirakel og stort set den eneste mekaniske underholdning der kunne bringes ind i et velstående hjem.
Børnenes forundring når de sad og fordybede sig – og VIRKELIG lyttede intenst til frembringelsen af de spæde toner – og tilsvarende de voksnes slet skjulte stolthed over at de havde mulighed for at eje sådan et teknisk vidunder, til adspredelse når mørket faldt på og petroleumslampen muligvis var den eneste lyskilde.
Antikviteter af forskellig art er jo alle bærere af informationer om en svunden tid og kan måske af og til også berige os med tanker vi kan have gavn af i vores nutidige hektiske tilværelse.
Continue reading “Antikviteter er samtidshistorie”

Antikke stager – hvordan ser man det?

Antikke stager
Antikke stager kan være vanskelige at bestemme.

Jeg er ofte blevet spurgt: “Hvordan ser du om en stage er gammel”? Det vigtigste er jo måske at kende lidt stilhistorie, men når man så står med en stage i hånden er der et par ting man kan kigge på alligevel.
Det første der sker er at man kigger i bunden. Er det et groft håndfilet gevind, jamen så er stagen formentlig fra før 1850. Der er som det ses flere (mange flere) muligheder.
Empirestager er ofte lidt finere udført og der kan være en lidt mere kunstfærdig afslutning – ikke det grove gevind som for eksempel på Næstvedstager, Haderslevstager og lignende.
Stager kan også være repareret på forskellig vis hvis gevindet er gået sig en tur. Mange stager har en afslutning med en møtrik, der må man så se på om den ligner en maskin-fremstillet fra nyere tid eller som de afbilledet er firkantet. Er det en lidt mere nutidig møtrik, kan stagen dog sagtens være fra omkring år 1900 alligevel. Stager med en “skub-op” anordning i bunden, er ofte engelske stager fra 1860 – 1920.
Continue reading “Antikke stager – hvordan ser man det?”

Retro – hvorfor nu det?

Retro

Retro er et relativt nyt begreb.

Retro stilen/ordet blev lanceret omkring 1980 og slog først igennem som almindeligt kendt begreb efter årtusindskiftet. At filosofere over hvorfor en ny trend pludselig slår igennem, er der jo mange markedsførings eksperter der ville give deres højre arm for at finde ud af, men kunne det tænkes at være nogenlunde ligetil – ihvertfald lige her.
Da jeg etablerede mig omkring 1970, var en af de ting vi konsekvent gik efter at finde – møbler som kunne afsyres. De var smidt ud i hobetal gennem 1960’erne, hvor man skulle have teak og palisander for at markere at man hørte til de mere velstående der havde råd til at købe nyt. Altså kunne unge mennesker finde disse møbler på loppemarkeder og hos marskandisere til meget små penge. Man kunne gøre “et fund” til brug for indretningen af sit hjem i en “personlig – ikke masseproduceret stil” og dermed også fortælle omverdenen at man var noget særligt/ikke almindeligt. I løbet af ganske få år blev disse fine afsyrede møbler gjort til en industri der vandt indpas hos antikvitetshandlere, både som afsyrede og som urestaurerede og dermed steg prisen gevaldigt.
Continue reading “Retro – hvorfor nu det?”

Kiksespande eller Bisquitdåser

Kiksespande er en af de antikviteter som har mistet brugsværdien og stort set udelukkende bruges til dekorative formål af samlere eller antik interesserede.
I vores forbrugssamfund gør alene størrelsen dem uanvendelige, da de kvantum der konsumeres af lækkerier under ingen omstændigheder kunne presses ned i en lille kiksespand. Kiksespande har således også en kulturhistorisk værdi, idet de vidner om en tid hvor forbruget var anderledes og det at blive budt på et par småkager til kaffen, var noget særligt og en gestus man satte pris på – og de var selvfølgelig hjemmebagte.
Kiksespande er selvfølgelig en engelsk opfindelse som stammer fra 1800 tallets the selskaber, hvor det så var muligt for damer af det bedre selskab at spise de tørre bisquits uden at få snavset deres handsker.
I Danmark blev de første fremstillet lige før år 1900 og de blev hurtigt populære, men havde en forholdsvis kort storhedstid.

Biscuitdåserne var udelukkende beregnet til servering. Opbevaring duede de ikke til, da de tørre småkager så hurtigt ville blive knapt så tørre. De var oftest fremstillet i porcelæn, opalglas, slebet eller dekoreret krystalglas, men fandtes også i metal, pletsølv m.m.

Prisen på en god Kiksespand/bisquitdåse ligger i forretninger fra 500 – 1000 kr, så findes den billigere er det nok et ”fund”.
Et udvalg kan ses på Glashistorisk museum
Der kan ses nogle stykker med beskrivelse fra Holmegaard Glasværks Prøvesamling, Næstved Museum.

Svendestykke anno 1888

SvendestykkeOriginal tegning af et smukt svendestykke.

Svendestykke fra den tid hvor godt håndværk var en æressag. At man til sit svendestykke skulle præstere noget helt unikt, der samtidig skulle bane vejen for den videre karriere. Her er så et eksempel på hvad en møbelsnedker skulle kunne præstere. Det er ingen hemmelighed at undertegnede er imponeret af de gamle håndværk og stoltheden ved at kunne levere noget unikt. Måske er jeg lidt gammeldags, men jeg har en formodning om at der bestemt ikke stilles de samme krav idag. Man måtte levere hjerteblod i en grad der vist ikke er aktuel. Ikke alene skulle man kunne tegne sit projekt, men så sandelig også kunne udføre det. Her et eksempel på et smukt møbel som enhver burde være stolt af at eje, men som desværre er blevet en lidt underkendt disciplin.

Stentøj – og Jack Hollænders krage

Stentøj har mange nuancer.

Der er lavet mange smukke og måske lidt mere ukendte stentøjs figurer fra B&G. Der er et farvespil og en figurlig frihed til fortolkning, der ikke findes i de “normale/almindelige” figurer, hverken fra B&G eller Kgl. porcelæn. Det kunne godt blive  samlerobjekter, da måske specielt den nyere generation ikke er overvældende facineret af de blå/hvide “almindeligheder”, som indrømmet – ser lidt vel ens ud. Der er jo den ting ved figurer at deres “værdi” ofte er knyttet til en hændelse og ikke kun består af det beløb der er ofret på sagen. De fleste figurer, enten det så er porcelæn, keramik. bronce eller andet materiale er erhvervet i en sammenhæng der også bringer minder frem. Det kan være en mærkedag, gave fra en god ven eller blot en pludselig indskydelse under gunstige omstændigheder.

Det sker af og til, at man møder et menneske for første gang og efter kort tids samvær oplever en eller anden udefinerbar samhørighed, hinsides ord.
Continue reading “Stentøj – og Jack Hollænders krage”

Kay Bojesen Design er tidløst

Kay Bojesen design

Kay Boyesen Design er uløselig forbundet med hans herlige træfigurer.

Kay Boyesen’s (1886-1958) kunstneriske virke spændte dog langt bredere. Han var oprindelig uddannet som sølvsmed hos Georg Jensen og havde i flere perioder eget sølvsmedeværksted, ligesom han var ansat som kunstnerisk administrator hos Bing & Grøndahl. Han arbejdede i mange materialer, designede spisebestik, børnemøbler, dukkevogne, brugsting i træ som skåle og fade, ja keramik var ham heller ikke fremmed.
En del af grunden til specielt hans træ figurers stadige popularitet ser jeg som et udslag af hans om jeg så må sige, ”upolitiske” design.
Continue reading “Kay Bojesen Design er tidløst”

Fleson postkortgalleri

Fleson Postkortgalleri

Postkort galleri med kendte danske tegnere.

Fleson Postkortgalleri skiller sig ud fra de efterhånden mange sider med gamle postkort, ved både at omhandle tegnede kort, bøger m.m.. Det i sig selv kan ikke gøre det, men på siden er der katalogiseret postkort og beskrivelser af ikke mindre end mere end 150 kendte danske tegnere, ialt næsten 10000 indskannede emner, hvilket vel må siges at være en del. Stort set alle tegnerne har jo lavet andre ting end postkort og derfor er siden også meget anvendelig, hvis man som jeg ofte har stået med en tegning uden lige at kunne bestemme kunstneren. Fin, fin side.

Trapholt – altid et besøg værd

This slideshow requires JavaScript.

Dansk Design er fornemt repræsenteret på kunstmuseet Trapholt i Kolding, ihvertfald hvad stole angår.

 

Trapholt råder over en imponerende samling på mere end 500 dansk designede stole, hvoraf der altid er et repræsentativt udvalg i udstillingen. Andre møbeltyper er repræsenteret ved udstillingen “Skud på stammen”, hvor danske designere i samarbejde med møbelsnedker-lærlinge har skabt prototyper af nye møbler over temaet “Globaliseringens udfordringer”.

På Trapholt er man ikke bange for at gå nye, ofte lidt kontroversielle veje. I øjeblikket er der blandt andet en stor udstilling om plastikforurening i verdenshavene og den indflydelse plastik har på miljøet.

Der er ligeledes en retrospektiv præsentation af kunstneren Marco Evaristti (ham der blendede guldfisk).
Continue reading “Trapholt – altid et besøg værd”

Haralds tog

Haralds Tog
Haralds tog – se det er jo RIGTIGT legetøj.

 

Må indrømme at jeg hører til den kategori mennesker som efterhånden er blevet “erfaringsbelastede”, men legetøj som Haralds tog vidner i min verden om en legeglæde og spontan fantasifuldhed der  tilsyneladende er gået tabt i Starwars og megabytes. Med stor fare for at blive opfattet som en oldsag, kan jeg ikke andet end se med medlidenhed på alle de børn, der tilsyneladende ikke har haft DEN glæde. Jeg ved godt at begejstringen har fået nye ansigter, men et af aspekterne ved det, er blandt andet forholdet til begrebet tid (der jo som bekendt ikke er til at skrue tilbage).
Continue reading “Haralds tog”

Kultureksport!

header2
Nu er Bella Centeret’s Antik og Loppemarked  vel overstået, som sædvanlig med et fornuftigt resultat også med kontakt til nye opkøbere.
I den forbindelse kan man godt gøre sig nogle tanker omkring det faktum, at en stor del af vores kulturarvforsvinder ud af landet i hastigt tempo.
Der er sådan set ikke noget nyt i det, sådan har det været siden jeg stiftede bekendtskab med branchen i 1980’erne. For dem der ikke ved det, kan jeg oplyse at der ihvertfald de sidste 30 år årligt er sendt flere hundrede containere med antikke møbler, Dansk Design og andre gode sager ud af landet.
Continue reading “Kultureksport!”

Porcelæn – replika!

Når man handler med antikviteter kan det ikke undgås at der af og til dukker en effekt op, som kan være lidt svær at placere. Det var tilfældet med afbillede porcelænsskrin. Ved første øjekast er det lidt imponerende alene på grund af størrelsen (ca. 50 cm. bredt). Forarbejdningen er ikke ringe og det har en rimelig pondus, placeret på et egnet møbel. Stemplet var der ingen som kendte, så hvad gør man?
Continue reading “Porcelæn – replika!”

Retrolamper


Lampesamleren har en fin lille side om lamper fra overvejende 1950 – 60. Jo, lamperne er da til salg, men jeg har taget siden med fordi der også er informationer om producenter og designere, hvad der kan være ganske brugbart. Ikke mindst er der også et par morsomme “genfortolkninger” af gamle lamper. Jeg synter (som regel), at det er fint når der kan finde nye anvendelser for gamle/antikke effekter, – når nu antikviteter ikke er så voldsomt interessante og oppe i tiden (som de ellers fortjener).

Hvad med en lampe lavet af gamle glasnegativer – det er da nytænkning!

Gamle Postkort


Der er jo rigtig mange samlere af gamle postkort og det er da rart når man gør sig den ulejlighed at dele sin fine samling med andre samlere og interesserede. Postkort har jo ofte en stor lokalhistorisk værdi. Jeg fandt en side med hele 2000 af slagsen, hovedsageligt fra Vestsjælland. En kuriositet her fra området, er at mange af postkortene viser hvordan landskabet var omkring inddæmningen af det store område og efterfølgene hvordan byerne og landbrugsområderne udviklede sig i sin spæde start.
Også lige et link til flere postkort fra Vestsjælland.

Roling Stones & Tændstikæsker


Her en lille samlerside for interesserede udi Roling Stones og Tændstikæsker. Måske  et lidt aparte mix, men det gør ikke siden mindre interessant. Begge emnerne er omfattende beskrevet med et stort billed materiale.
Enten du er til den ene eller anden kategori vil der bestemt være interessant læsning. Altid en fornøjelse at se private samlersider.

Sikker Hansen udstilling i 1956

Sikker Hansen

Sikker Hansen Mindeudstilling.

Jeg fandt over et lille hæfte fra en mindeudstiling om Sikker Hansen på Frederiksberg rådhus  i oktober 1956..
Der var en fortegnelse over de udstillede tegninger, hvad der kunne give et ganske godt billede af hans enorme produktion.
Her er udstillingskataloget, med en ganske stor del af hans frembringelser.
Jeg kan rigtig godt li Paul Emil Hanovers udtalelse, der ikke kun er henvendt til Sikker Hansen, men til os alle: “Tilbage til naturen” vil dog lidt før eller senere blive løsenet.”Thi uden natur er der i længden ingen næring for kunst. Det viser kunsten selv.

 

Tiden går på forunderlig vis

Tiden

 

Tiden – den rigtige tid, kan ikke måles.

Tempus fugit – Tiden går men på forskellig og forunderlig vis. 5 minutter inden man skal op om morgenen varer bestemt ikke så længe som 5 minutter hvor man sidder i tandlægestolen. Tidsmålere har til alle tider facineret mennesker, selvom lidt af charmen er gået tabt ved digitalisering, er andet måske vundet på andre områder. Uret der indretter tiden efter hvordan vi bruger den i praksis er endnu ikke opfundet og de mange kloge ord sagt om tid, andrer ikke det faktum at det er en kostbar og begrænset ting vi nok alle kunne udnytte bedre. Det leder hen til en helt fantastisk side om antikke ure som jeg tilfældigvis landede på. Det er ure som de fleste samlere gerne ville give en arm for at eje – det utroligt imponerende håndværk, skabt i en tid hvor værktøjerne var noget anderledes end idag, og jeg faktisk tvivler på om man ville være i stand til at fremstille dem. Man kan ikke bruge siden til så meget, udover at nyde de imponerende ure – og så måske meditere lidt over hvad den der tid nu er for en størrelse.
TidenHar du tid?
Continue reading “Tiden går på forunderlig vis”

Er vi gået for “Hvidt” – en filosofisk flue

Einstein

Den første kommode afsyrede jeg omkring 1975. På det tidspunkt var afsyring nok et udtryk for tanken om at vende tilbage til naturen, til tingenes oprindelighed. Formentlig en reaktion på opsvinget i 1960’erne, hvor det gamle blev forkastet og alt skulle være nyt, moderne og et udtryk for at: ”Her går det ufattelig godt”. Økologi var begyndt at vinde indpas, hippiekulturen med en deraf følgende revurdering af livsværdier gjorde efterhånden sit indtog i hjemmene. I løbet af ganske få år skulle alt være afsyret og de afsyrede møbler blev efterhånden til både storindustri og en eksportartikel.
Husker stadig det hæderkronede foretagende ZigZag afsyring drevet af Jan Hvarre, der postede kæmpe mængder af afsyrede døre, vinduer, kommoder, skabe, ja alt hvad der kunne afsyres – ud i samfundet, ud over at være eksponent for den nye, hippe livstil og hvad deraf fulgte;-).
Continue reading “Er vi gået for “Hvidt” – en filosofisk flue”